Türkiye ekonomisinin %99’u KOBİ’lerden oluşmaktadır. Yani açıkça ifade etmek gerekirse Türkiye ekonomisinin bel kemiğini KOBİ’ler oluşturmaktadır. KOBİ’ler yeni istihdam oluşturmasındaki katkıları, piyasa koşullarındaki değişikliklere uyum sağlama yetenekleri açısından önemi gün geçtikçe artmaktadır. KOBİ’leri Dünya’da ve Türkiye’de gün geçtikçe artmakta ve ‘dünya üzerinde KOBİ’lere olan devlet teşvikleri gün geçtikçe artmaktadır.
Türkiye ve dünya üzerinde KOBİ’lerin öneminden bahsettikten sonra başlığımızda da belirttiğimiz üzere ekonomi göstergelerinin en önemlisi olan cari açık hakkında da biraz açıklama yapalım. Türkiye Ekonomisi’nde özellikle son yıllarda sıkça gündeme gelen ve en çok tartışılan konuların başında cari açık sorunu gelmektedir. Bunun başlıca nedeni, cari dengenin ekonominin en önemli ve hassas bileşenlerinden biri olduğu yönündeki genel kabuldür. Diğer bir ifade ile ödemeler dengesi ülke ekonomisinin aynası durumundadır. Cari dengeyi belirleyen dinamiklerin analizi, özünde bir ülkenin cari açık ve dış borç sürdürülebilirliği ile sermaye hareketleri özellikle sıcak para olarak da sıkça vurgulanan kısa vadeli sermaye hareketlerine ilişkin tartışmalarla doğrudan ilgilidir.
Türkiye'nin ödemeler dengesi bilançosuna göre, geçen yıl Ocak-Kasım döneminde cari işlemler açığı 41 milyar 630 milyon dolara ulaştı. Kasım ayında ise cari açık 5 milyar 93 milyon dolar oldu. Bu açığı azaltmak için neler yapmak gerekir diye düşündüğümüz zaman yazının başından beri gelmeye çalıştığımız sonuç KOBİ’lerin ihracat konusunda teşvik edilmesi, bilgilendirilmesi ve desteklenmesidir. KOSGEB’in yurt dışı fuar desteğinin varlığından birçok KOBİ’nin haberi yoktur. Bunun nedeni gerek basın ve medya da gerekli duyurunun olmaması gerekse KOBİ’lerin bu tür haberleri incelememeleri ve umursamamalarıdır.
Türkiye ekonomisinin Dünya ekonomilerinin çöküntüye uğradığı şu günlerde daha güçlü olmasının en büyük nedenlerinden birisi KOSGEB’in KOBİ’leri destekleme amacıyla yayınladığı teşvik programları olduğunu söyleyebiliriz. Bu teşviklerin biraz önce bahsettiğimiz medya organlarında yer alması KOBİ’lerin bu teşviklerden haberdar olması ve faydalanmaya başlamaları böylece daha güçlü hale gelmesi ve dolaylı olarak da Türkiye ekonomisinin daha güçlü hale gelmesi anlamına gelmektedir.
Geçtiğimiz günlerde KOSGEB’in yeni girişimci desteği 3 gün art arda medyada yer alınca insanlarımızın birçoğu bu destekten faydalanmak için İŞ-KUR’A müracaat ettiler. Aynı şekilde yurt dışı fuar desteği, yurt dışı iş gezileri destekleri medya da yer alırsa KOBİ’ler bu destekten faydalanmak için yine KOSGEB müdürlüklerine müracaat edecekler ve bu yurt dışı gezileri sayesinde kurulacak iş bağlantıları ile ülkemize döviz girişi olacak ve bugünlerde merkez bankasının aldığı faiz indirimi, döviz çıkışı ve dolayısıyla doların yükselmesi konusu bu kadar ateşli tartışılmayacaktır.
KOSGEB’in 10’ar kişilik iş adamları heyeti ile yurt dışına yapacakları ticari geziler için KOSGEB’in üst limit 10.000 TL olmak üzere girişimcilere destek vermektedir. Bu destek sayesinde KOBİ girişimcilerinin yurt dışına daha az maliyet ile gidebilecekleri ve ticari bağlantılar kurmasalar bile ufuklarının gelişeceği bir gerçektir. Ufku gelişen işadamları artık daha büyük düşünebilecekler ve ticaretleri sadece bulundukları şehir ile sınırlı kalmayacak zamanla daha global bir ticari hayata başlayacaklardır. Global ticarete başlayan KOBİLER daha fazla kazanç sağlayarak işletmelerini büyütebileceklerdir ve dolayısıyla Türkiye’nin gelişmesine ve istihdam arttırılmasına çok büyük katkılar sağlayacaklardır.
“Büyük balık küçük balığı yutar.” Atasözü günümüzde de geçerliliğini ne kadar devam ettiğini global sermayenin KOBİLER’İ yutarak, piyasadan kaldırarak görebiliriz. KOSGEB bu konuda da KOBİLER’E destek vermektedir. KOBİ’lerin işbirliği-güçbirliği anlayışında bir araya gelerek “Ortak Sorunlara Ortak Çözümler” üretilmesi, KOBİ’lerin tedarik, pazarlama, düşük kapasite kullanımı, rekabet gücü zayıflığı, finansman başta olmak üzere tek başlarına çözümünde zorlandıkları birçok soruna çözüm bulunması, KOBİ’lerin bir araya gelerek kapasite ve rekabet gücü yüksek işletmelere dönüşmesi, Ölçek ekonomisinden yararlanılarak kaynak tasarrufu sağlanması, KOBİ’ler arasında ortaklık ve işbirliği kültürünün geliştirilmesi amacıyla KOSGEB Proje ortağı işletmelerin mevcudiyetlerini koruyarak kurulacak olan işletici kuruluşa ortak olmaları, Proje ortağı işletmelerin bir kısmının ya da tamamının kendilerini feshederek kurulacak işletici kuruluşa ortak olmaları, Proje ortağı işletmelerin bir kısmının kendilerini feshederek ortaklardan birinin bünyesinde birleşmesi, Her bir ortaklık modelinde en az 5 işletmenin bir araya gelmesi şartı arayarak KOBİLER’İN büyümesini ve global sermaye karşısında dayanımlarını arttırmayı hedeflemektedir. KOSGEB KOBİLER’İN Hammadde, ara mamul, mamul, lojistik ve diğer hizmetleri daha hızlı ve ucuz temin edebilmeleri amacıyla ortak tedarik, Müşteri istekleri ve pazarın talebi doğrultusunda ürün ve hizmet geliştirmeleri, ürettikleri ürün ve hizmetleri yeni pazarlara sunmaları amacıyla ortak tasarım, Ürün ve hizmet kalitelerini yükseltmek ulusal ve uluslararası pazar paylarını artırmak, marka imajı oluşturmak, uluslar arası pazarın ihtiyaçlarına cevap vermeleri amacıyla ortak pazarlama, Ürün ve hizmet standartlarını geliştirmeleri amacıyla ortak laboratuar, Üretim ve hizmet kapasitelerini, çeşitlerini, verimliliğini ve kalitelerini artırmak amacıyla ortak imalat ve hizmet sunumu konularında sunacakları projeler desteklemektedir.
EKONOMİST Yusuf Girayalp ATAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder